Språkförändrarna

Skriftlig uppgift, lånord

Denna uppgift består av två delar där ni med hjälp av kunskaperna ni fått ska argumentera.

1. I den första delen väljer ni först ut två olika epoker och därefter två lånord som vi fått under dessa epoker. Det kan till exempel vara klassisk fornsvenska som epok och kyrka som ord. Därefter diskuterar ni och lägger fram argument för varför ordet ni valt kom till Sverige just under denna tid, alltså varför det är tidstypiskt. Vad hände i Sverige som gjorde att vi behövde just det ordet vid den tiden?

2. I den andra delen ska ni diskutera hur ni tror att svenskar ser på lånord. Ni ska dessutom förklara hur ni själva ser på lånord. Har vi en positiv eller negativ syn på lånord? Utifrån det ni vet språkhistoriskt, har det ansetts mer eller mindre positivt tidigare? Har något språk haft högre status i Sverige? I så fall, vilket/vilka och när?

Varje del ska vara 1-2 sidor och ni måste förklara och motivera era svar på ett tydligt sätt.

Dessa kunskapskrav kommer testas:

A

C

E

Eleven kan skriva argumenterande text och andra typer av texter, som är sammanhängande, begripliga och väldisponerade samt anpassade till syfte, mottagare och kommunikations situation. Dispositionen i den skriftliga framställningen är tydligt urskiljbar. Eleven kan i huvudsak följa skriftspråkets normer för språkriktighet, och språket är varierat och innehåller goda formuleringar.

Eleven kan göra välgrundade och nyanserade reflektioner över hur språklig variation hänger samman med talare och kommunikationssituation samt ge exempel på och nyanserat diskutera hur språk och språkbruk kan markera avstånd och samhörighet. Dessutom resonerar eleven utförligt, utifrån flera olika perspektiv, om attityder till flera olika former av språklig variation.

Eleven kan skriva argumenterande text och andra typer av texter, som är sammanhängande och begripliga samt anpassade till syfte, mottagare och kommunikations situation. Dispositionen i den skriftliga framställningen är tydligt urskiljbar. Eleven kan i huvudsak följa skriftspråkets normer för språkriktighet, och språket är varierat och delvis välformulerat.

Eleven kan göra välgrundade reflektioner över hur språklig variation hänger samman med talare och kommunikationssituation samt ge exempel på och diskutera hur språk och språkbruk kan markera avstånd och samhörighet. Dessutom resonerar eleven översiktligt, utifrån några olika perspektiv, om attityder till några olika former av språklig variation.

 

 

Eleven kan skriva argumenterande text och andra typer av texter, som är sammanhängande och begripliga samt till viss del anpassade till syfte, mottagare och kommunikations situation. Eleven kan i huvudsak följa skriftspråkets normer för språkriktighet.

Eleven kan göra enkla reflektioner över hur språklig variation hänger samman med talare och kommunikationssituation samt ge exempel på hur språk och språkbruk kan markera avstånd och samhörighet. Dessutom resonerar eleven översiktligt om attityder till någon form av språklig variation.

 

 

 

 

 

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: